Die oben genannten Beispiele zeigen, dass das Potenzial des Apelin-Systems groß ist, und erschöpfen gleichzeitig nicht alle möglichen Einsatzbereiche: Die Rolle von Apelin wird auch im Rahmen der Prä-Eklampsie, der pulmonalen Hypertonie und im Rahmen von Atemwegserkrankungen, Krebserkrankungen und sogar psychiatrischen Erkrankungen diskutiert.
Für eine praktikable Therapie kann es natürlich nicht bei Infusionen der endogenen Peptide bleiben. Zu kurz ist die Halbwertszeit und zu aufwendig die Applikation. Stabilisierte Peptide verlängern zumindest die Wirkdauer, im Diabetesbeispiel wirkten sie sogar besser als Inkretinmimetika. Ideal wäre natürlich ein oral verfügbarer, niedermolekularer Wirkstoff. In den letzten Jahren hat sich in dieser Hinsicht einiges getan: Zwei Moleküle, BMS-986224 und AMG 986, haben es schon ins Phase-I-Stadium geschafft. Für BMS-986224 wurden zwar noch keine Daten publiziert, AMG 986 hingegen wurde von Gesunden und Patienten mit Herzinsuffizienz gut vertragen – induzierte aber auch keine klinisch relevanten Effekte [29, 30]. Der Anfang ist gemacht, und es bleibt abzuwarten, was wir in Zukunft vom Apelin-System hören werden. |
Literatur
[1] Braun-Menéndez E et al. La sustancia hipertensora de la sangre del riñón isquemiado. Rev Soc Arg Biol 1939;15:420-425
[2] Page IH und Helmer OM. A crystalline pressor substance: angiotonin. Proc Center Soc Clin Invest 1939;12:17
[3] O’Dowd BF et al. A human gene that shows identity with the gene encoding the angiotensin receptor is located on chromosome 11. Gene 1993;136:355-360
[4] Tatemoto K et al. Isolation and characterization of a novel endogenous peptide ligand for the human APJ receptor. Biochem Biophys Res Commun 1998;251:471-476
[5] Chng SC et al. ELABELA: a hormone essential for heart development signals via the apelin receptor. Dev Cell 2013;27:672-680
[6] Chapman FA et al. Targeting the apelin system for the treatment of cardiovascular diseases. Cardiovasc Res 2023:cvad171. doi: 10.1093/cvr/cvad171 (Online-Vorabveröffentlichung)
[7] Iwanaga Y et al. Down-regulation of cardiac apelin system in hypertrophied and failing hearts: Possible role of angiotensin II–angiotensin type 1 receptor system. J Mol Cell Cardiol 2006;41:798-806
[8] Sato T et al. Apelin is a positive regulator of ACE2 in failing hearts. Clin Invest 2013;123:5203-11
[9] Sonmez A et al. Plasma apelin and ADMA Levels in patients with essential hypertension. Clin Exp Hypertens 2010;32:179-183
[10] Barnes GD et al. Sustained cardiovascular actions of APJ agonism during renin-angiotensin system activation and in patients with heart failure. Circ Heart Fail 2013;6:482-491
[11] Japp AG et al. Acute cardiovascular effects of apelin in humans: potential role in patients with chronic heart failure. Circulation2010;121:1818-1827
[12] Flahault A et al. LIT01-196, a metabolically stable apelin-17 analog, normalizes blood pressure in hypertensive DOCA-salt rats via a NO synthase-dependent mechanism. Front Pharmacol 2021;12:715095
[13] Maguire JJ et al. [Pyr1]apelin-13 identified as the predominant apelin isoform in the human heart: vasoactive mechanisms and inotropic action in disease. Hypertension 2009;54:598-604
[14] Wang W et al. Loss of Apelin exacerbates myocardial infarction adverse remodeling and ischemia-reperfusion injury: therapeutic potential of synthetic Apelin analogues. J Am Heart Assoc 2013;2:e000249
[15] Kadoglou NP et al. Effects of atorvastatin on apelin, visfatin (nampt), ghrelin and early carotid atherosclerosis in patients with type 2 diabetes. Acta Diabetol 2012;49:269-276
[16] Chapman FA et al. The therapeutic potential of apelin in kidney disease. Nat Rev Nephrol 2021;17:840-853
[17] Hus-Citharel A et al. Apelin counteracts vasopressin-induced water reabsorption via cross talk between apelin and vasopressin receptor signaling pathways in the rat collecting duct. Endocrinology 2014;155:4483-4493
[18] Deng C et al. Apela regulates fluid homeostasis by binding to the APJ receptor to activate Gi signaling. J Biol Chem2015;290:18261-18268
[19] Chen H et al. Apelin protects against acute renal injury by inhibiting TGF-beta1. Biochim Biophys Acta 2015;1852:1278-1287
[20] Sagiroglu T et al. Effects of apelin and leptin on renal functions following renal ischemia/reperfusion: an experimental study. Exp Ther Med 2012;3:908-914
[21] Chen H et al. ELABELA and an ELABELA fragment protect against AKI. J Am Soc Nephrol 2017;28:2694-2707
[22] https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03956576. (Zugriff am 11.12.2023)
[23] Dray C et al. Apelin stimulates glucose utilization in normal and obese insulin-resistant mice. Cell Metab 2008;8:437-445
[24] Yue P et al. Apelin is necessary for the maintenance of insulin sensitivity. Am J Physiol Endocrinol Metab 2010;298:E59-E67
[25] Higuchi K et al. Apelin, an APJ receptor ligand, regulates body adiposity and favors the messenger ribonucleic acid expression of uncoupling proteins in mice. Endocrinology 2007;148:2690-2697
[26] Attane C et al. Apelin treatment increases complete fatty acid oxidation, mitochondrial oxidative capacity, and biogenesis in muscle of insulin-resistant mice. Diabetes 2012;61:310-320
[27] O‘Harte FPM et al. Chronic apelin analogue administration is more effective than established incretin therapies for alleviating metabolic dysfunction in diabetic db/db mice. Mol Cell Endocrinol 2020;504:110695
[28] https://clinicaltrials.gov/study/NCT03449251 (Zugriff am 10.12.2023)
[29] https://clinicaltrials.gov/ct2/show/study/NCT03281122 (Zugriff am 11.12.2023)
[30] Winkle P et al. A first-in-human study of AMG 986, a novel apelin receptor agonist, in healthy subjects and heart failure patients. Cardiovasc Drugs Ther 2023;37:743-755
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